Afhandeling door het bestuur
Het bestuur zal de klager binnen veertien dagen uitnodigen voor een vertrouwelijk gesprek met een lid van het bestuur, desgewenst samen met een vertrouwenspersoon, acceptabel voor het bestuur. Doel van dit gesprek is om de mogelijkheden van een informele afhandeling van de klacht te onderzoeken, om daarmee te trachten de meest wenselijke en haalbare oplossing te vinden, al dan niet in een of meerdere vervolggesprekken samen met de persoon die onderwerp is van de klacht.
Indien dit informele traject niet leidt tot een voor de klager gewenste uitkomst, heeft de klager de keuze om of de klacht in te trekken, of het bestuur te verzoeken de klacht voor te leggen aan de Klachtencommissie.
Mogelijke sancties
Het bestuur kan in eerste instantie bij wijze van sanctie een schriftelijke waarschuwing geven, naar keuze van het bestuur te publiceren op het besloten deel van de website van de Vereniging. Het bestuur is al dan niet in een vervolgfase conform de artikelen 9 en 10 van de statuten bij wijze van een zwaardere sanctie gerechtigd om het lidmaatschap van de beklaagde te schorsen respectievelijk te beëindigen.